Terapia dla dzieci nieśmiałych
Terapia opiera się na założeniu, że
przyczyny nieśmiałości tkwią zazwyczaj w
specyficznym ukształtowaniu struktur
poznawczych, co oznacza, że u podstaw
nieśmiałości leżą niewłaściwe nawyki
myślenia o sobie, o innych, o zadaniach
/własnych niepowodzeniach/. Pokonywanie
nieśmiałości jest możliwe dzięki stworzeniu
dzieciom nieśmiałym warunków umożliwiających
nabywanie odmiennych od dotychczasowych
doświadczeń.
Terapia adresowana jest głównie do dzieci
nieśmiałych, wycofanych w kontaktach z
rówieśnikami i dorosłymi, przeżywających lęk
w obliczu sytuacji oceny, unikających
występów publicznych, z niską samooceną itp.
Celem terapii jest:
-
zdobycie
przez dzieci pozytywnych doświadczeń
poprzez pracę w nowej grupie,
-
rozwijanie
umiejętności wchodzenia w relacje
interpersonalne w grupach społecznych,
-
stworzenie
możliwości okazywania i nazywania uczuć,
-
zdobycie
przez uczniów umiejętności społecznych,
tj. uczenia się nowych umiejętności,
autoprezentacji, nawiązywania kontaktów
i współdziałania z innymi dziećmi,
kształtowania optymistycznego stylu
wyjaśniania przyczyn i zdarzeń,
rozumienia i nazywania przeżywanych
uczuć, wyrażania własnego zdania,
empatii, zdolności wykorzystywania
swoich mocnych stron, konstruktywnego
radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
-
nawiązanie
ścisłej i konstruktywnej współpracy z
rodzicami w celu poprawy wglądu w
potrzeby i mocne strony dzieci oraz
umocnienia więzi między nimi i
rodzicami.
Zobacz również:
|